روش تیک ایت ، آموزش و چگونگی استفاده ساده از تیک ایت

روش تیک ایت ، آموزش و چگونگی استفاده ساده از تیک ایت

پس از اینکه مبنای ایده تیک ایت را برای شما شرح دادیم، حال نوبت به چگونگی کار با روش تیک ایت و یادگیری مطالب جدید است. در این روش کاربرد هر مربع را یاد می‌گیریم و چگونه پس از هربار مرور بدون خط خوردگی خانه‌ها را تیک بزنیم.

هشت خانه تیک ایت:

در این روش هشت مربع وجود دارد و لازم است شما به ازای هر بار مرور در آن علامتی بزنید؛ و این کار را تا زدن هشت علامت ادامه دهید. در روش تیک ایت مرور شما باید هر روز انجام شود.

در روش تیک ایت برای علامت گذاری، از روش تیک و ضربدر استفاده می کنند؛ یعنی شما در هر مرور اگر معنی لغت (مطلب جدید) را می دانستید باید در مربع آن علامت تیک بزنید و اگر معنای لغت را بلد نبودید باید در خانه مربوطه علامت ضربدر بزنید.

از کجا مطمئن شویم بعد از زدن هشت علامت، معنی لغت را حفظ شده ایم؟

کاملا واضح است که تعداد تیک ها نمایانگر میزان تسلط و یادگیری شماست. به نظر ما، اگر بعد از هشت بار مرور، نتوانسته باشید شش بار معنای لغت را به خاطر بیاورید پس به خوبی معنای آن را نمی دانید. بنابراین لازم است بار نهم، دهم، یازدهم و … نیز به مرور و حفظ لغت بپردازید تا زمانیکه به ۶تیک از ۸ تیک ممکن دست پیدا کنید.

شاید برایتان سوال باشد که تیکهای مربوط به مرور نهم و دهم را در کدام کدام مربع علامت (تیک یا ضربدر) بزنیم؟

احتمالا شما هم حدس زده اید که باید از مداد و پاک کن استفاده کنیم. برای مثال در روز نهم باید یکی از “ضربدر”ها را پاک کنیم و علامت تیک قرار دهیم. اما چون اینگونه علامتگذاری کمی وقت گیر و دردسرساز است ما یک راهکار ساده به شما پیشنهاد می کنیم.

پیشنهاد جدید برای استفاده از روش تیک ایت:

اما پیشنهاد ما برای استفاده از کتاب ”گلستان واژه های انگلیسی” (و کتابهای دیگر با این روش) روش علامتگذاری مثبت و منفی است. یعنی برای وقتی که معنی واژه را درست حدس زدید علامت مثبت (+) قرار دهید و اگر معنی واژه را بلد نبودید علامت منفی (-) بگذارید.

مزیت علامتگذاری به سبک مثبت و منفی این است که شما نیاز به استفاده از پاک کن و الزاما مداد ندارید. یعنی وقتی مثلا در مرور نهم خواستید علامت منفی (-) را به مثبت (+) تبدیل کنید کافی است یک خط کوتاه عمودی بر روی منفی بکشد تا به + تغییر پیدا کند.

یکی از ابتکارات دیگری که ما انجام داده ایم قرار دادن مربع هشتم درکنار واژه است. این کار نیز دو مزیت دارد:

  1. وقتی معنای کلمه را از قبل بلد بوده اید
    مطمئنا پیش می آید که معنای لغتی را از قبل بلدید و نیاز دارید از روی آن پرش کنید؛ ولی باید آن را علامتگذاری کنید تا در مرور بعدی وقت کمتری از شما گرفته شود. به همین علت ما این خانه را در کنار واژه قرار داده ایم تا آن را در همان ابتدا تیک بزنید و بدانید که آن واژه را قبلا بلد بوده اید. چون این مربع در کنار واژه قرار دارد در معرض دید است و به خوبی دیده می شود.
  2. وقتی به ۶مثبت از ۸مثبت ممکن می رسید و لغت حفظتان می شود:
    فرض کنید شما حداقل ۶بار از ۸بار به درستی معنی لغت را حدس زده اید و نیازی به مرور مجدد نیست؛ اما آیا باید هرمرتبه تعداد علامت های مثبت (تیک) را بشمارید؟ مسلما اینکار کمی ساده لوحی است. پس ما این خانه را در کنار هر واژه قرار داده ایم تا شما پس از اتمام حفظ واژه، در این خانه علامت بزنید و این واژه از سایر واژه هایی که هنوز حفظ نشده اند متمایز شود.
    اگر این مربع در ردیف سایر مربع ها می بود به خوبی دیده نمی شد. به همین علت ما آنرا در کنار واژه قرار دادیم.

(* اگر برای شما پیچیده نمی شود: علامت مربعی که در کنار واژه ها قرار دارد را هر چیزی می توانید بگذارید، تیک، علامت مثبت، ستاره و هر چیز دیگری. هم تنوع است و هم واژه های حفظ شده راحت تر از پیش قابل تشخیص اند.)

پی نوشت در مورد علامتگذاری روش تیک ایت:

بدیهی است که این سبک علامتگذاری مخصوص زمانی است که شما کتاب چاپ شده را در اختیار دارید. وگرنه در استفاده کامپیوتری (pdf) نیازی به استفاده از مداد و پاک کن نیست. چرا که در پی دی اف کتاب گلستان واژه های انگلیسی با یک کلیک می توانید مربع موردنظر را تیک بزنید یا تیک آن را بردارید.

آیا بر روی موبایل و کامپیوتر هم می توانیم از خانه های تیک ایت را علامت بزنیم؟

برای استفاده از این روش تیک ایت، علاوه بر اینکه می توانید وقتی کتاب را پرینت گرفتید از آن استفاده کنید؛ بر روی گوشی تلفن همراه یا رایانه شخصی خود نیز با کلیک بر روی هر خانه، مربع مورد نظر را تیک بزنید یا تیک آن را بردارید. به عبارتی در نسخه الکترونیکی (PDF) خانه های تیک به صورت تعاملی هستند. پس در هنگام ترددهای کوتاه و سفرهای طولانی مدت خود و نیز در هر زمان و موقعیتی می توانید بر روی موبایل یا کامپیوتر بدون دغدغه و به راحتی هرچه تمام تر از آن استفاده کنید.

  • برای استفاده از روش تیک ایت بر روی موبایل، باید از نرم افزارهای حرفه ای برای خواندن فایل های  PDF استفاده نمایید. پیشنهاد ما این است که از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید. دانلود نرم افزار Adobe Reader مخصوص گوشی های اندروید، از سایت فارسروید.
  • تقریبا بوسیله همه نرم افزارهای PDFخوان رایانه ای، می توانید از مربع های تعاملی تبک ایت استفاده کنید.

18 دیدگاه دربارهٔ «روش تیک ایت ، آموزش و چگونگی استفاده ساده از تیک ایت»

    1. معین فروردین

      سلام. وقت شما هم بخیر.
      اگر منظورتون دفترچه تیک ایته، که دفترچه تیک ایت گاج وجود داره. (هرچند ضروری نیست؛ یه دفترجچه ساده رو یه خط زیرش هشت تا تیک بزنید، میشه دفترجه تیک ایت 🙂 )
      اما اگر منظورتون دفترچه/کتاب لغت زبان انگلیسی است که سطح بندی شده باشه، همین کتاب گلستان واژه های انگلیسی سطح‌بندی شده است و از سطح آسون به سخت از جلد ۱ تا ۸++ وجود داره.

  1. سلام به دلیل کم بودن وقت میشه یبار صبح تیک ایت زد یبار شب ینی هر روز به جای دو روز تیک ایتو بزنیم؟؟

    1. سلام میلاد.
      اینکه بازه‌های زمانی تکرار مطالب (مثلا واژه های انگلیسی) چقدر باشه به عوامل مختلفی بستگی داره و نمیشه نظر کلی داد. مواردی مانند موضوع مورد نظر برای یادگیری، توانایی و زمان در اختیار فرد. ممکنه شما بتونید و یه نفر دیگه نتونه. یکی از بهترین راه‌های فهمیدنش اینه که چند کلمه کاملا جدید رو به سبکی که مدنظرت هست رو امتحان کنی و ببینی بازدهی چقدر بوده و واقعا مفیده برات یا نه.
      .
      برای توضیح بیشتر و دقیقتر، میتونی نوشته انتخاب بازه زمانی تکرار و تعداد کلمات مناسب در روش تیک ایت رو بخونی. این مطلب تو رو راهنمایی می‌کنه.

  2. سلام مجدد
    از اینکه اینقدر با حوصله و واضح توضیح داید سپاسگزارم
    امیدوارم ایزد منان به زمانتان برکت، به عمرتان عزت و به رزقتان فراوانی عطا فرماید

  3. سلام وقت بخیر
    ممنون از توضیحات خوبتان
    یک سوال: آیا به روش تیک ایت میتوان در روز فقط ۵ کلمه خواند؟

    1. معین فروردین

      سلام. وقت شما هم بخیر.
      تعداد کلمات در روز بستگی داره به زمانی که صرف یادگیری زبان می‌کنید. میتونه ۱ واژه در روز باشه، یا ۱۰ تا. اما ۵ واژه تعداد واژه معقولیه و خواندن و حفظ کردنش منطقیه.
      اگر فکر کنیم که همه واژه‌ها برای شما تازگی دارند، و همه واژه‌ها را دقیقا ۷ بار مرور می‌کنید، از روز هفتم، شما روزانه ۵ واژه جدید یاد می‌گیرید و ۳۰ واژه روزهای قبل را مرور می‌کنید. توضیح بیشتر:
      روز اول: ۵ واژه جدید؛
      روز دوم: ۵ واژه جدید و ۵ واژه مرور؛
      روز سوم: ۵ واژه جدید و ۱۰ مرور؛
      روز چهارم: ۵ واژه جدید و ۱۵ مرور؛
      روز پنجم ۵ واژه جدید و ۲۰ مرور؛
      روز ششم: ۵ واژه جدید و ۲۵ مرور؛
      روز هفتم: ۵ واژه جدید و ۳۰ مرور (مرور واژه‌های روز اول تا ششم)؛
      روز هشتم: ۵ واژه جدید و ۳۰ مرور (مرور واژه‌های روز دوم تا هفتم)؛
      روز نهم: ۵ واژه جدید و ۳۰ مرور (مرور واژه‌های روز سوم تا هشتم)
      .
      .
      روز nام: ۵ واژه جدید و ۳۰ مرور.

      اما در عمل دقیقا اینگونه نیست. ممکن است بعضی واژه‌ها را پس از سه بار تکرار، تیک نهایی حفظ شدن رو بزنید، و ممکنه واژه‌ای نیاز باشه ۹ بار یا بیشتر مرور کنید.
      اما روند ثابت و مشخصی (مثل همین ۵ واژه جدید در روز) رو پیش بگیرید، فکر مناسبیه. ۵ کلمه در روز هم کم نیست. مناسبه.

    1. معین فروردین

      خانه های زیر هر واژه، برای مرور (یادگیری و حفظ) است.
      شما با هر بار مرور واژه، یک مربع رو تیک می‌زنید. و علامتی است به این معنی که آن واژه رو برای یادگیری یاد مرور کرده‌اید. معمولا وقتی هر واژه رو ۷ بار (در روزهای مختلف) مرور کنید و معنی و مفهوم اون واژه رو به یاد بیارید، به این معنی است که اون واژه رو حفظ شده‌اید و دفعات بعد هم به یاد میارید.
      درواقع مرور و تکرار، یک نکته پایه‌ای و ساده برای حفظ و یادگیری است.

    1. معین فروردین

      سلام و وقت بخیر.
      تمرین و تکرار نکته اصلی برای حفظ ماندگار هر مطلبی از جمله واژه هس. پس بهتره که هر روز کلمات رو مرور کنید.
      البته میتونید بعد از مرور اول، مرور بعدی همون کلمه رو با فاصله بیشتری انجام بدید. مثلا اینجوری: روز اول، روز سوم، روز ششم، روز دهم و تا آخر.
      موفق باشی

    1. سلام.
      بله در اولین فرصت لغات کنکورهای ارشد و دکتری نیز برای افزودن به لیست واژگان ضروری کتاب دقیق بررسی می شوند.
      البته با توجه به حجم لغات، می توان حدس زد که بسیاری از لغات آزمون های ارشد و دکتری در حال حاضر جزو لیست واژگان هستند.

  4. سلام خسته نباشید من داوطلب دکتری هستم برای درس فراری مثل بیوشیمی هم این روش رو دارم استفاده میکنم خیلی عالی پیش میرم.بنظرمن این روش صرفا برای لغت نیس برای هر درسی میشه استفاده ش کرد

    1. سلام.
      وقتتون بخیر.
      بله، روش تیک ایت (اقتباسی از روش ابینگهاوس) روش خیلی خوبی برای حفظ و مرور مطلب هس. در مرورهای کتاب کاغذی خیلی راحتتر از روش جعبه لایتنره. اگرچه مبنای هر دو روش یکیه.
      در آزمون دکتری موفق باشید 🙂

  5. کتاب ها رو گرفتم. واسه من که واقعا کاربردیه. مخصوصا با این روش تیک ایت.
    تنها ایرادی که می تونم بگیرم اینه که کتاب تلفظ ها رو نذاشته ولی کتاب اصلی داره. برای خیلی ها تلفظ خیلی مهمه.
    آیا در ویرایش بعدی تلفظ ها رو اضافه می کنید؟ کِی آماده میشه؟

    1. معین فروردین

      خوشحالیم که کتاب برای شما مفید بوده.
      حرفتون درسته، تلفظ مهمه. سعی داریم برای تلفظ هم راهکار مناسبی بیاندیشم. امیدواریم در آینده ای تقریبا نزدیک خبر خوب و خوشی در مورد تلفظ رو به شما اعلام کنیم.
      درود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *