کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست ۱۱۰۰ Words You Need To Know

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست (۱۱۰۰ Words You Need To Know) توسط Murray Bromberg و Melvin Gordon نوشته‌شده است و انتشارات Barron’s آن را منتشر کرده است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست به فارسی نیز ترجمه‌شده است. رضا دانشوری –عضو هیئت‌علمی و رئیس گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد کاشان- و سیامک بابایی –عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان- این کتاب را ترجمه کرده‌اند و انتشارات جنگل کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست را چاپ کرده است.

۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست؛ این خود گویای محتوای کتاب است. کتابی که عنوان پرفروش‌ترین کتاب سایت آمازون (هم اکنون رتبه ۴ در زمینه لیست کلمات و رتبه ۱۰ در زمینه واژگان است) درزمینه‌ی واژگان را از آن خودکرده است. رقم میلیونی فروش این کتاب در سراسر جهان نیز بیان‌کننده‌ی کیفیت و صدالبته محبوبیت آن است. این کتاب نیز مانند کتاب «۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری» یک کتاب خودآموز درزمینه‌ی واژگان است. میزان دشواری واژگان کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست نسبت به کتاب «۵۰۴ واژه کاملاً ضروری» بیشتر است؛ و برای زبان‌آموزان سطح متوسط و بالاتر مناسب است.
کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست یکی از کتاب‌های مرجع و مورد اعتماد دانشجویان برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتراست.

سبک کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست:

سبک کلی محتوای کتاب و شیوه‌ی معرفی کتاب به‌صورت هفتگی است. بدین‌صورت که کل واژگان کتاب ۴۶ هفته به‌اضافه دو هفته مازاد است. هر هفته شامل:
۴ روز برای یادگیری کلمات جدید. هرروز ۵ واژه جدید معرفی می‌شود.
۱ روز هم برای مرور واژه‌ها و تمرینات هفتگی است.
درنتیجه شما در طول یک هفته ۲۰ واژه یاد می‌گیرید، آن‌ها را مرور می‌کنید، سپس تمرینات مربوط به واژه‌های جدید را نیز انجام خواهید داد.

۴ روز اول؛ هرروز ۵ واژه:

به ازای هرروز، شما یک درس می‌خوانید. هر درس شامل پنج قسمت است.

  • قسمت اول، معرفی واژه‌هاست؛ که در زیر هر واژه تلفظ آن‌ها به سبک الفبای فونتیک نوشته‌شده است.
  • قسمت دوم متنی کوتاه، با موضوعات مختلف، است. این متن دربردارنده‌ی ۵ واژه‌ای است که به‌تازگی معرفی‌شده‌اند.
  • قسمت سوم، تمرین «Sample Sentences» است. همان تمرینی است که در دوران تحصیلتان با عنوان «جملات زیر را با کلمات مناسب کامل کنید» مشاهده کرده‌اید؛ یعنی باید با استفاده از واژه‌های جدیدی که یاد گرفته‌اید به تکمیل جمله‌های ناقص بپردازید. ۵ سؤال از این نوع تمرین وجود دارد.
  • قسمت چهارم، تمرین «Definitions» است. در این تمرین ۵ عبارت و یا جمله داده‌شده است، شما باید بگویید که هر جمله مربوط به کدام واژه ایست که به‌تازگی فراگرفته‌اید.
  • قسمت پنجم، «Today’s Idiom» است. در این قسمت، در انتهای صفحه‌ی هر درس در کادر جداگانه‌ای قرارگرفته، با اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های انگلیسی آشنا می‌شوید.
کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – Lesson (Week)
کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Sample Sentences
کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Definitions
کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – today’s Idiom

روز پنجم، مرور و تمرین کلی:

پس از چهار روز، در چهار درس، شما یادگیری ۲۰ واژه و همچنین ۴ اصطلاح و ضرب‌المثل را تمام می‌کنید. روز پنجم روز مرور و تثبیت و تمرین و تکرار است.

Review:

در ابتدای روز پنجم، به «مرور» ۲۰ واژه و ۴ اصطلاح همان هفته می‌پردازید. این مرور در قالب تمرین ارائه می‌شود. از بین ۲۰ مترادفی که داده‌شده است، شما باید برای هر واژه مناسب‌ترین مترادف را انتخاب کنید.

کتاب 1100 واژه ای که باید دانست - Review

بعد از مرور، نوبت به تمرین‌های کلی می‌رسد. در زیر، لیست تمریناتی که در کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست آورده شده است را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

تمرین Word Search:

در تمرین «Word Search» متنی داده می‌شود که برخی کلمات آن عمداً نوشته‌نشده‌اند. سپس زبان‌آموز باید با استفاده از واژه‌های همان هفته، برای تکمیل متن، فکر خود را به کار ببندد. البته برای کمک به زبان‌آموز، در متن اشاره‌شده است که واژه‌ی موردنظر در کدام درس و در چه روزی معرفی‌شده است. این تمرین در انتهای همه‌ی هفته‌ها آورده شده است که نشان از مهم بودن آن دارد.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین WordSearch

تمرین: «Sensible Sentences»:

شبیه یک تست دوگزینه‌ای است. از بین دوکلمه‌ای که در پرانتز داده‌شده است باید یکی را انتخاب کنید تا معنای جمله کامل شود. در تمرین «Sensible Sentences?» ۱۰ جمله وجود دارد. این تمرین مختص همه‌ی هفته‌ها نیست و در ۴۶ هفته فقط ۶ بار تکرار شده است، برای هفته‌ی ۱، هفته‌ی ۴، هفته‌ی ۸، هفته‌ی ۱۲، هفته‌های ۳۳ تا ۳۶ و هفته‌های ۴۱ تا ۴۴ شش باری است که این تمرین در کل کتاب آمده است. 

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Sensible Sentences

تمرین: «Parts of Speech»:

در انتهای هفته‌ی هشتم تمرینی مختص واژه‌های هفته‌های ۲ تا ۸ وجود دارد که در کنار دانستن معنای کلی واژه، به فعل و یا اسم و یا سفت بودن واژه نیز توجه کنید. برای این کار ۱۴ سؤال متفاوت وجود دارد که کاربرد و معنای یک واژه را با تأکید بر فعل و اسم و صفت آن واژه می‌پرسد و شما باید از لیست کلمات موجود، جواب را بنویسید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Parts Of Speach

تمرین: «Hapless Headlines»:

تمرین «عنوان بیچاره» نام بامزه ایست برای عنوان‌هایی که به دلیل بی‌دقتی تایپیست ناقص شده‌اند! اکنون شما باید با استفاده از دانش زبان به تکمیل آن بپردازید. در تمام کتاب این تمرین دو بار تکرار شده است. برای هفته‌ی ۲۰ و برای هفته‌ی ۳۶ تا ۴۰ که در انتهای هفته‌ی ۴۰ اُم قرارگرفته است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Hapless Headlines

تمرین: «Adjective Leaders and Noun Followers»:

این تمرین یک‌بار و آن‌هم برای هفته‌های ۲۱ تا ۲۴ در کتاب گنجانده‌شده است. این تمرین از شما می‌خواهد متضاد واژه‌های داده‌شده را پیدا کنید و در مقابل آن‌ها بنویسید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Adjective Leaders and Noun Followers

تمرین: «Doing Double Duty»:

در این تمرین شما باید ابتدا از بین واژه‌های داده‌شده، آن‌هایی را که می‌توانند در جمله دو نقش داشته باشند را -مثلاً اسم و فعل، اسم و صفت و …- شناسایی نمایید، سپس با هرکدام از نقش واژه‌ها یک جمله بسازید و بنویسید. این تمرین نیز فقط یک‌بار آورده شده است که آن‌هم برای واژه‌های هفته‌های ۲۵ تا ۲۸ است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Doing Double Duty

تمرین: «Selecting Antonyms»:

در این تمرین باید متضاد واژه‌ها را پیدا کنید. در مقابل هر واژه، دو کلمه نوشته‌شده است. باید یکی از دو کلمه را که معنای متقابل را با واژه دارد پیدا کنید و زیر آن خط بکشید. این تمرین نیز مانند دو تمرین قبلی فقط یک‌بار تکرار شده است، یعنی برای هفته‌های ۲۹ تا ۳۲.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Selecting Antonym

تمرین: «Which Word Comes to Mind?»:

در این تمرین ۱۰ عبارت بیان‌شده است که باید رابطه‌ای بین این عبارات و یکی از واژگان هفته‌های ۴۵ و ۴۶ پیدا کنید. این رابطه الزاماً معنای و مفهوم مستقیم کلمه نیست. بلکه باید فکر کنید با خواندن عبارت، چه واژه‌ای به ذهنتان خطور می‌کند. به‌جز همین یک‌بار، این تمرین دیگر تکرار نشده است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Which Word Comes to Mind

تمرین «Sentence Completions»:

این تمرین کمی متفاوت است. جمله‌های ناقصی که به‌جای یک جای خالی، ۲ جای خالی دارند. برای پر کردن دو جای خالی پنج گزینه وجود دارد. هر گزینه هم دربردارنده‌ی دو واژه‌ی مجزاست. این تمرین مختص بخش «Bonus Week» است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Sentence Completions

بخش «Buried Words»:

این بخش یک نوع تمرین است. تمرینی که در آن از واژه‌های همه‌ی هفته‌ها استفاده‌شده است. شاید کمی سخت به نظر برسد؛ اما جالب است. در این تمرین باید با استفاده از کمک‌هایی که شده واژه‌ی موردنظر سؤال را حدس بزنید. کمک و راهنمای اول معنای کلمه است. کمک و راهنمای دوم یک نوع رمزنگاری است که مستقیماً به واژه اشاره نمی‌کند. مثلاً برای حدس زدن کلمه‌ی «automaton»، می‌توانید از طریق راهنمای رمزنگاری‌شده (a common vegetable) به واژه‌ی «tomato» برسید؛ که این باعث می‌شود دقیقاً واژه‌ی موردنظر را بیابید. این تمرین شبیه معما و چیستان هم هست!

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Buried Word

بخش «Words In Context»:

یک متن با جاهای خالی که به ازای هر جاخالی چهار گزینه وجود دارد. پس می‌تواند مانند یک تست چهارگزینه‌ای به خوی شمارا محک بزند. این تمرین دارای ۲۰ جاخالی است که شما باید گزینه‌ی صحیح را پیدا کنید.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Words In Context

بخش «Answers»:

پاسخ به همه‌ی تمرینات کتاب یک ویژگی خوب است که بسیاری از زبان‌آموزان به آن نیازمندند تا از صحت جواب‌های خودشان مطمئن شوند. پاسخ تمرینات کتاب در این بخش گنجانده‌شده است. لازم به ذکر است شماره‌ی صفحه‌ی پاسخ هر تمرین در انتهای هر تمرین نوشته‌شده است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – Answers

بخش «Final Review Test»:

همان‌طور که از اسم آن مشخص است این یک تست است. با شنیدن واژه‌ی «تست» اولین فکری که به ذهن خیلی از ما خطور می‌کند یک سؤال چهارگزینه‌ای است؛ که حداقل در این مورد درست است. یک واژه وجود دارد که باید از میان چهار گزینه موجود، مترادف آن را انتخاب کنید. گفتنی است گزینه‌ها نیز به‌صورت کلمه هستند.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Final Review Test

بخش «Panorama of Words»:

این بخش به‌مرور و جنبه‌ی کاربردی آموزش واژه‌ها اختصاص دارد. همچنین خلاصه‌ای است از ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست مجموعه کلماتی که در ۴۶ هفته مشاهده کردید مجموعه‌ی باارزشی است. این مجموعه به‌وفور در آثار نویسندگان و منابع مختلفی مانند: Toronto Globe & Mail، Truman Capote، William Shakespeare، Agatha Christie، Thomas Mann، TIME، Machiavelli و Tom Clancy قابل‌مشاهده است. این خود نشانده‌ی پرکاربرد بودن واژگان نزد نویسندگان تحصیل‌کرده را دارد.

علاوه بر موارد بالا با خواندن روزنامه‌های عمومی، تعداد زیادی از کلمات کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست را مشاهده خواهید کرد. همچنین واژه‌ای این کتاب را در آگهی‌های تبلیغاتی، پیش‌بینی وضع آب‌وهوا، پویانمایی‌ها، انواع بروشورها، برنامه‌های رادیو و تلویزیون، فیلم‌ها و از همه مهم‌تر امتحانات ورودی مدارس و دانشگاه‌ها مشاهده خواهید کرد.

برای مرور جانانه‌ی واژه‌ها و همچنین ارائه‌ی یک خلاصه به‌صورت حرفه‌ای، در بخش «Panorama of Words» به ارائه جمله‌های متفاوت از منابع مختلف (که در بالا اشاره شد.) پرداخته‌شده است. این جملات علاوه بر مرور و خلاصه مناسب، باعث هر چه ماندگارتر شدن واژه‌ها در ذهن نیز می‌شود.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – Panorama of Words

بخش «Bonus Week»:

هفته‌ی مازاد؛ نامی است برای معرفی ۴۰ واژه‌ی بیشتر. در این بخش علاوه بر ۴۶ هفته‌ی اصلی، دو هفته‌ی مازاد نیز وجود دارد که سبک و سیاق آن کاملاً مانند ۴۶ هفته‌ی اصلی است. این بخش «Panorama of Words» نیز دارد. البته «Panorama of Words-Bonus Edition» در قسمتی جداگانه، یعنی بعد از بخش «Voc/Quote» قرار دارد.

بخش «Voc/Quote»:

تمرین، تمرین و بازهم تمرین. برای یادگیری یک مهارت و دانش جدید تمرین و تکرار از اصول مهم است. در این بخش هم ۵۰ تست وجود دارد، اما این تست‌ها به‌جای چهار گزینه، ۵ گزینه‌ای است. ۵۰ جمله‌ای که برای این بخش انتخاب‌شده‌اند از سخنان آموزنده و تأمل‌برانگیز افراد اندیشمند است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – تمرین Voc.Quote

بخش «Index»:

در ضمیمه کتاب، لیست واژه‌های کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست را مشاهده خواهید کرد. در مقابل هر یک از ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست شماره درس آن واژه –که برای اولین بار معرفی‌شده است- مشخص‌شده است.

کتاب ۱۱۰۰ واژه ای که باید دانست – ضمیمه (Index)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *