تیک ایت ( Tick8 ) چیست؟

تیک ایت ( Tick8 ) چیست؟

تیک ایت نیز مانند روش لایتنر، روشی است برای یادگیری زبان. این روش در ذهن خیلی از ما ایرانی ها با نام گاج عجین شده است، ما به وفور «روش تیک ایت گاج» را شنیده ایم؛ البته این نکته بی علت هم نیست، چرا که اکثر ما اولین بار از طریق کتاب های تیک ایت گاج با این روش آشنا شده ایم.

شاید برای شما هم جالب باشد که اساس و مبنای این روش و کاربرد آن -چگونگی استفاده از آن- چیست.

مبنا و اساس روش تیک ایت:

تیک ایت ( Tick8 ) چیست؟ - منحنی ابینگهاوس

روش تیک ایت بر اساس یک الگوریتم ساده ساخته شده است. این الگوریتم را روانشناس –و فیلسوف- آلمانی به نام هرمان ابینگهاوس بیان کرده است که ماحصل آن نظریه‌ی «منحنی فراموشی» + است. این روانشناس بر اساس منحنی فراموشی، اثر «پرآموزی» (Overlearning) را مطرح کرد؛ به معنای یادگیری تا حد اشباع. به این مفهوم که اگر برای حفظ کردن مطلبی تمرین کنید و این تمرین و تکرار بیشتر از آن چیزی باشد که معمولا مورد نیاز است، شما در آن مطلب خاص پرآموزی کرده اید. پرآموزی این اطمینان را برای فرد ایجاد می کند که امکان فراموشی و از بین رفتن اطلاعات در ذهن تقریبا غیرممکن است.

(همچنین ابینگهاوس بیان می کند که سرعت و میزان فراموشی اطلاعات به عوامل مختلفی مانند میزان سختی اطلاعات، استرس، خواب و … بستگی دارد. البته طبیعی است این عوامل در هر فرد متفاوت است.)

ابینگهاوس در این نظریه بیان می کند که با تمرین بر روی اصول پایه‌ای و مشترک تکنیک‌های حفظ کردن +، بر موارد فرعی و متفاوت این تکنیک‌ها نیز مسلط می شویم. وی اعتقاد داشت که بهترین روش‌ها برای تقویت حافظه موارد زیر است:

  • به حافظه سپاری بهتر اطلاعات (مثلا با استفاده از تکنیک های حفظ کردن).
  • تکرار و تکرار بر اساس یادآوری فعال (Active recall) (به ویژه با استفاده از تکرار با فواصل زمانی معین)
تیک ایت ( Tick8 ) چیست؟ - منحنی ابینگهاوس

این مطلب پایه ی روش تیک ایت هست. بر این اساس به ازای هر تکرار، مطالب آموخته شده، به حدِ مطلوبِ یادگیری و حفظ کامل نزدیک می شوند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که «تکرار» باعث کند شدن فرآیند فراموشی می شود. اگر هرروز زمانی را به مرور و یادآوری اطلاعات اختصاص دهیم–مانند جلسه‌ی امتحان- میزان فراموشی آن اطلاعات به طور چشمگیری کاهش می یابد. مهم است بدانید که ۲۴ ساعت اولیه‌ی پس از یادگیری اطلاعات، بهترین بازه‌ی زمانی برای مرور اول است تا میزان فراموشی دانسته‌هایمان کاهش یابد.

اکنون که پایه و اساس تیک ایت را فهمیدید در مطلب بعدی کاربرد روش تیک ایت توضیح داده شده است. در واقع یک شیوه ساده برای علامتگذاری ۸ خانه تیک ایت بیان شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *