کتاب ۵۰۴ واژه ضروری (۵۰۴ Absolutely Essential Words)

کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری (۵۰۴ Absolutely Essential Words 6th) توسط Murry Bromberg، Julius Liebb و Arthur Traiger نوشته‌شده است و انتشارات Barron’s آن را منتشر کرده است. کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری به فارسی نیز ترجمه‌شده است. رضا دانشوری –عضو هیئت‌علمی و رئیس گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد کاشان- آن را ترجمه کرده است و انتشارات جنگل این کتاب را چاپ نموده است. نسخه انگلیسی کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری ۲۰۲ صفحه و نسخه فارسی ۲۷۴ صفحه دارد. شما می‌توانید کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری را به‌صورت اینترنتی و باقیمت ۲۶۴۰۰ تومان بخرید. (اندازه رحلی، تقریباً هم‌اندازه برگه A4)

کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری یکی از کتاب‌های خودآموز زبان انگلیسی درزمینه‌ی واژگان است. با استفاده از کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری شما می‌توانید دایره لغات خود را گسترده‌تر و قوی‌تر کنید. واژگان این کتاب بیشترین استفاده را در بین افراد تحصیل‌کرده داشته است. ۵۰۴ واژه در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌هایی که می‌بینید و در مکالمات روزانه استفاده می‌شوند.

  • توضیحاتی که در این مطلب می‌خوانید بر اساس ویرایش ششم کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری است.

سبک کلی کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری:

کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری شامل ۴۲ درس است. هر درس در سه صفحه ۱۲ کلمه را آموزش می‌دهد. در صفحه اول و نیمی از صفحه دوم واژه‌ها معرفی‌شده‌اند. جلوی هر واژه تلفظ آن نوشته‌شده و پس از تلفظ، معنی واژه گفته‌شده است. –این معنی در قالب کلمه، عبارت و یا جمله بیان‌شده است- در زیر هر کلمه، سه مثال جمله‌ای آمده است. این سه جمله دربردارنده‌ی واژه‌ی موردنظر است. در ادامه‌ی صفحه‌ی دوم هر درس، قسمت words in use قرار دارد. در این قسمت، ۱۲ کلمه همان درس در قالب متنی آورده می‌شود تا بتوان با کاربرد کلمات در متن هم آشنا شد. قسمت پایانی هر درس از تمرین‌هایی مرتبط با کلمات همان درس و قسمت «Spotlight on» تشکیل‌شده است؛ که در جهت تثبیت و کاربردی کردن کلمات و همچنین محک و آزمایش میزان آموخته‌های شما آورده شده‌اند. در هر درس ۳ تمرین از تمرینات زیر آورده می‌شوند:

Lesson - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – Lesson

Spotlight on:

در این قسمت به تشریح یک کلمه از ۱۲ واژه‌ی جدید پرداخته می‌شود و جزئیات بیشتری از آن واژه و تاریخچه‌اش – مثلاً ریشه‌ی کلمه، معنای اصلی و یا قدیمی کلمه، ارتباط آن با واژه‌های دیگر و هر چیز دیگری- بیان می‌شود.

Spotlight On - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Spotlight On

تمرین Picture it:

در این تمرین تصویری داده می‌شود و شما باید حدس بزنید که قصد یادآوری چه کلمه‌ای را دارد؛ کلمه‌ی متناسب بامعنی و مفهوم عکس چیست. کلمه‌ای که باید حدس بزنید از بین ۱۲ کلمه‌ی جدید همان درس است.

تمرین Fill in the blanks: در این تمرین، ۱۲ جمله به‌صورت جاخالی آورده شده است؛ و شما باید با استفاده از ۱۲ کلمه‌ی جدید مربوط به درس این جاخالی‌ها را پر نمایید.

Picture It - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Picture It

تمرین Word detective:

 12عبارت آورده شده است؛ که شما باید ۱۲ کلمه‌ی جدید درس را در مقابل عبارت هم‌معنی با آن بنویسید.

Word detective - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word detective

تمرین Creativity exercise:

جمله‌سازی با کلمات. بله؛ این دقیقاً همان کاری است که در دوران دبستان برای یادگیری بهتر کلمه‌های فارسی انجام می‌دادیم؛ اما این بار برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی دست‌به‌قلم می‌شویم. شما باید برای هر یک از ۱۲ واژه جدید درس، یک جمله بنویسید. یادتان باشد جمله‌های از قبیل: «او خوب است.» «او بد است.» «او رفت!» مناسب نیستند! کمی خلاقیت به خرج دهید و جملات کامل‌تری بنویسید.

Creativity exercise - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Creativity exercise

تمرین Synonym search:

بازهم ۱۲ واژه و ۱۲ تمرین! این بار باید از بین گزینه‌های داده‌شده، مترادف هر واژه‌ی داده‌شده را پیدا کنید.

 

Synonym search - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Synonym search

تمرین Choose the correct word:

این تمرین آسان‌تر است. از بین دوکلمه‌ای که در پرانتز داده‌شده است باید یکی را انتخاب کنید تا معنای جمله کامل شود.

Choose the correct word - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Choose the correct word

تمرین Matching:

۲ ستون و ۱۲ کلمه. در ستون سمت چپ ۱۲ واژه‌ی جدید قرار دارد و در ستون سمت راست ۱۲ عبارت. شما باید عبارتی از ستون سمت راست را انتخاب کنید و به کلمه‌ی متناظر معنایی با آن در سمت چپ وصل کنید.

Matching - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Matching

تمرین True or false:

در کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری همیشه هم عبارت و جمله‌ی درست نوشته نمی‌شود. بلکه تمرینی وجود دارد که شما باید جمله‌های درست و نادرست را تشخیص بدهید و در مقابل آن حرف «T» یا حرف «F» قرار دهید. درست یا غلط بودن جملات ازلحاظ معنایی است که برای هریک از ۱۲ واژه‌ی جدید نوشته می‌شود.

True or false - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین True or false

تمرین Antonyms:

۱۲ واژه و برای هر واژه پنج گزینه. شما از بین گزینه‌ها، باید کلمه‌ای را انتخاب کنید که ازنظر معنایی با بقیه متفاوت است؛ و معنای متضادی دارد. این تمرین به‌ندرت استفاده‌شده است. فقط در ۲ درس از ۴۲ درس کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری آمده است.

Antonyms (Opposites) - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Antonyms (Opposites)

بخش‌های دیگر کتاب:

بخش Word review:

بعد از هر ۶ درس بخشی بانام «word review» وجود دارد که باهدف مرور و تثبیت گماشته شده است. در بخش «word review» تمریناتی در ۶ قسمت A تا F ارائه می‌شود تا ۷۲ واژه‌ی آموخته‌شده مرور شود. هریک از تمرین‌های A تا F دارای ۱۰ سؤال است. کاملاً واضح است کل کتاب دارای ۷ مرور (Word Review) است.

تمرین قسمت A:

این تمرین از بخش Word Review از جنس تمرین Choose the Correct Word – از تمرینات اصلی هر درس- است؛ پس اگر توضیح آن را خوانده باشید متوجه می‌شوید که باید از بین دوکلمه‌ای که در پرانتز داده‌شده است یکی را انتخاب کنید تا معنای جمله کامل شود.

Word review - Part A - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part A

تمرین قسمت B (Opposites):

در این قسمت دو ستون وجود دارد. در ستون اول ۱۰ کلمه –از شش درس قبل- وجود دارد که باید کلمات متضاد معنایی را از ستون دوم پیدا کنید و به یکدیگر وصل کنید.

Word review - Part B - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part B

تمرین قسمت C:

این تمرین مانند یک آزمودن چهار گزینه ایست که در آزمون‌های مختلف کشور (مانند کنکور، المپیادها، آزمون مدارس دانشگاه‌ها) مشاهده کرده‌اید. از بین ۴ کلمه داده‌شده، شما باید کلمه مناسب را انتخاب کنید تا معنای جمله‌ کامل شود.

Word review - Part C - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part C

تمرین قسمت D:

یک لیست کلمه (۳۰ کلمه) وجود دارد و ۱۰ جمله‌ی ناقص. شما باید از بین لیست کلمات، کلمه‌ای را انتخاب کنید و در جای مناسب قرار دهید.

Word review - Part D - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part D

تمرین قسمت E (Letter Writing):

این تمرین مانند تمرین قسمت قبل است، با این تفاوت که به‌جای تک جمله، از متن استفاده‌شده است. متون استفاده‌شده از متن نامه‌هایی با موضوعات مختلف استفاده‌شده است. این قسمت شبیه cloze test کنکور است.

Word review - Part E - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part E

تمرین قسمت F (Words That Do Double Duty):

شما هم می‌دانید که هر واژه با توجه به کاربرد آن در جمله می‌تواند دو یا چند معنی داشته باشد. این کتاب نیز بعد از هر شش درس، واژه‌هایی را که با توجه به فعل، صفت، قید، اسم و … بودنشان می‌توانند معنای متفاوتی داشته باشند را معرفی می‌کند. سپس از زبان‌آموز می‌خواهد با هر واژه جملاتی بسازد که معنا و کاربرد متفاوتی داشته باشد.

Word review - Part F - تمرین کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – تمرین Word review – Part F

بخشهای بعدی کتاب:

۱۰۰ Frequently Misspelled Words:

در این بخش فهرست ۱۰۰ تایی از کلماتی که ممکن است املای آن‌ها اشتباه نوشته شود آورده شده است -به همراه راهنمای کوچکی برای دقت بیشتر در مورد هر کلمه.

100 Frequently Misspelled Words - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – ۱۰۰ Frequently Misspelled Words

بخش Bonus Review یا درس مازاد:

۱۲۵ واژه‌ی سخت (اما ضروری): علاوه بر ۵۰۴ واژه‌ای که از درس ۱ تا ۴۲ معرفی‌شده است، ۱۲۵ واژه‌ی مازاد نیز در ویرایش ششم کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری آورده شده است. این کلمات نیز لغات مهم و ضروری که البته سطح دشواری بیشتری رادارند. سبک معرفی این ۱۲۵ واژه مانند سبک معرفی ۵۰۴ واژه قبلی است، یعنی هر کلمه دارای تلفظ + معنا (کلمه و یا عبارت و یا جمله) + سه مثال جمله‌ای که هر جمله دربردارنده‌ی واژه‌ی موردنظر است. برخلاف ۵۰۴ کلمه، برای این ۱۲۵ واژه نه متنی وجود دارد و نه تمرین و نه مرور!

مرور اضافه یا Bonus Review - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – مرور اضافه یا Bonus Review

بخش Panorama of Words:

اگر به مهم‌ترین کلماتی که در روزنامه‌ها، مجلات، صحبت‌های تلویزیونی و کتاب‌ها استفاده می‌شود دقت کنید، خواهید دید که آن‌ها در کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری» آورده شده‌اند. حال، در این بخش جمله‌هایی از منابع مختلف (روزنامه‌ها مجلات و …) آورده شده‌اند تا به کاربردی بودن و ضروری بودن آن‌ها پی ببرید. بخش «Panorama of Words» فرصت مناسبی است تا با مشاهده لیستی از ۵۰۴ واژه ضروری به‌مرور آن‌ها پرداخته شود.

Panorama of Words - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – Panorama of Words

بخش مرور اضافه (Bonus Review):

در این بخش ۱۰۰ کلمه برای به چالش کشیدن میزان یادگیری شما آورده شده است. در هر سؤال سه توضیح بیان‌شده است؛ که شما باید مرتبط‌ترین کلمه را از بین واژه‌های داده‌شده انتخاب کنید و به‌عنوان جواب بنویسید.

مرور اضافه یا Bonus Review - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – مرور اضافه یا Bonus Review

بخش پاسخ تمرینات:

بخش پایانی کتاب مربوط به پاسخ تمرینات کتاب است. این پاسخ بدون توضیح است و فقط جواب آن‌ها نوشته شده است. این پاسخ‌ها همه‌ی تمرین‌ها از درس اول تا تمرینات بخش Bonus Review را شامل می‌شود.

پاسخ تمرین ها - Answers - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – پاسخ تمرین ها – Answers

بخش «Index»:

در ضمیمه کتاب لیست ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری و همچنین لیست «۱۲۵ واژه‌ی سخت (اما ضروری)» بر اساس حروف الفبا، در دو قسمت جداگانه آورده شده است. در مقابل هر یک از ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری شماره درس آن واژه –که برای اولین بار معرفی شده است- مشخص شده است.

ضمیمه ها - کتاب 504 واژه کاملاً ضروری
کتاب ۵۰۴ واژه کاملاً ضروری – ضمیمه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *