کتاب های یادگیری زبان انگلیسی در منزل رایگان

برای یادگیری زبان انگلیسی ابزارهای متفاوتی همچون اپلیکیشن، نرم افزار، کلاس و دوره های زبان انگلیسی و کتاب وجود دارد. اما برای افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی در منزل یاد بگیرند، کتاب یکی از بهترین گزینه ها است.

در این مطلب، ۸ مورد از بهترین کتاب ها را برای بهبود دانش واژگان زبان انگلیسی در منزل به شما معرفی کرده ایم.

شاید قیمت برخی از آن ها برای یک کتاب گران باشند، اما این کتاب ها را می توانید برای ماه ها و سال ها در منزل استفاده کنید. درنتیجه با دید طولانی مدت گران نیستند.

سه کتاب یادگیری واژگان زبان انگلیسی در منزل

برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی بهتر است از کتاب های انگلیسی زبان استفاده کنید و اگر معنی کلماتی را نمی دانستید در دیکشنری انگلیسی به فارسی جستجو کنید.

در واقع، برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی، نباید از کتاب ها و دیکشنری های فارسی به انگلیسی استفاده کنید. این شیوه نادرست و دیربازده ترین روش است.

۱) کتاب واژگان English Vocabulary Builder

سریعترین راه یادگیری زبان انگلیسی (و دیگر زبان ها) استفاده از تصاویر و قدرت بصری است. بخش زیادی از ذهن در حال پردازش تصاویر است. کودکان نیز با استفاده از تصاویر، معنی و مفهوم واژگان را یاد می گیرند. مثلا 🍕را می بینند و همزمان اسم «پیتزا» را می شنوند؛ درنتیجه با پیتزا آشنا می شوند و در دفعات بعد درمورد 🍕 صحبت می کنند.

کتاب English Vocabulary Builder از سری کتاب های English for Everyone انتشارات DK انگلستان است.

کتاب هایی که از شیوه «یادگیری تصویری» استفاده می کنند زیاد است. اما این کتاب، همانطور که از اسم آن مشخص است، برای همه افراد مناسب است. درنتیجه کاربرد عمومی دارد و واژگان تخصصی و آکادمیک را شامل نمی شود. اما همه افراد می توانند با استفاده از این کتاب به یادگیری واژگان زبان انگلیسی در منزل بپردازند.

کتاب English Vocabulary Builder شامل بیش از ۳۰۰۰ واژه با موضوعات عمومی، فعالیت ها و موقعیت های روزمره است. برای افراد با سطح زبان انگلیسی مبتدی و متوسط مناسب است. برای یادگیری لغات پیشرفته و تخصصی زبان انگلیسی باید به سایر منابع مراجعه کنید.

جهت اطلاع: از سری English for Everyone انتشارات DK کتاب های دیگری با موضوع گرامر انگلیسی، اصطلاحات انگلیسی و عبارات کسب و کار برای یادگیری زبان انگلیسی نیز موجود است.

مشاهده و دانلود کتاب English for Everyone: English Vocabulary Builder

۲) کتاب واژگان English Collocations in Use انتشارات کمبریج

English Collocations in Use Intermediate (Cambridge)

یادگیری زبان انگلیسی می تواند سخت باشد. برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی حداقل این چهار ویژگی مهم ضروری است:

  • معنی و مفهوم کلمه انگلیسی
  • تلفظ کلمه یا عبارت
  • املا و درست نویسی کلمه (spell)
  • نحوه استفاده از آن در قالب جمله انگلیسی

اما برای اینکه کلمات را مانند افراد انگلیسی و آمریکایی به کار ببریم باید چکار کنیم؟ باید یاد بگیریم همانند انگلیسی زبان ها بدانیم چه واژگانی در کنار هم قرار دهیم تا یک جمله محلی (native) بسازیم. درواقع جملات و عبارات پرکاربرد انگلیسی را ببینیم و یاد بگیریم؛ و بدانیم چه کلماتی در کنار هم قرار می گیرند و یک عبارت انگلیسی را تشکیل می دهند.

برای یادگیری زبان انگلیسی به این شیوه باید کتاب هایی با محوریت واژگان هم‌نشین (collocation) را مطالعه کنیم.

دانشگاه کمبریج انگلیس، که یکی از مراجع معتبر زبان انگلیسی است، مجموعه چند جلدی با نام English Collocations in Use در سطوح مختلف دارد. با استفاده از این کتاب ها می توانید واژگان همنشین را بشناسید؛ درنتیجه عبارات پرکاربرد و رایج زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

همچنین، انتشارات کمبریج کتاب های مشابهی با موضوع افعال مرکب و اصطلاحات زبان انگلیسی منتشر کرده است که با استفاده از آن می توانید دایره وایگان خود را در منزل تقویت کنید.

مشاهده و دانلود کتاب English Collocations in Use

۳) لیست ۳۰۰۰ واژه آکسفوردOxford Advanced Learner’s Dictionary (OALD)

دانشگاه آکسفورد یکی از بزرگترین و معتبرترین دیکشنری های زبان انگلیسی را تهیه و منتشر کرده است.

واضح است که حفظ و یادگیری یک دیکشنری کار عاقلانه نیست و هیچ فردی هم سراغ حفظ دانشگاه نمی رود (و نباید برود.)

اما متخصصان دانشگاه آکسفورد، لیست ۳۰۰۰ واژگان آکسفورد برای یادگیری زبان انگلیسی منتشر کرده است. البته هر سال این لیست به روز می شود و هم اکنون تعداد واژگان آن بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه است؛ ولی نام اولیه آن همچنان باقی است.

لیست ۳۰۰۰ واژه زبان انگلیسی آکسفورد پرکاربردترین و مفیدترین واژگانی است که در کشورهای انگلیسی زبان استفاده می شود.

طبق ادعای متخصصان دانشگاه آکسفورد، با یادگیری لیست ۳۰۰۰ تایی واژگان انگلیسی، ۸۰ تا ۹۰ درصد مکالمات انگلیسی، وبسایت های زبان انگلیسی، مطالب روزنامه ها و در کل مطالب عمومی را می توانید بخوانید و بفهمید. (این مورد شاید اغراق آمیز ولی صحیح است. اگرچه برای سطوح علمی تخصصی و آزمون های مهم زبان انگلیسی کافی نیست.)

با واژگان آکسفورد می توانید دیکشنری تخصصی زبان آموزان آکسفورد (Oxford Advanced Learner’s Dictionary یا OALD) را بخوانید و بدون هیچ دغدغه ای معنی کلمات موجود در آن را بفهمید. «دیکشنری تخصصی زبان آموزان آکسفورد» یا OALD دیکشنری مخصوص دانش آموزان و دانشجویانی است که می خواهند در دانشگاه هایی با زبان تدریس انگلیسی تحصیل کنند. جدیدترین ورژن این دیکشنری دارای ۶۰۰هزار واژه، همراه با ۱۰۹هزار مثال جمله انگلیسی است.

علاوه بر ویژگی های معمولی که همه دیکشنری های انگلیسی دارند دیکشنری مخصوص زبان آموزان آکسفورد (OALD) دارای ویژگی های دیگری مانند مترادف (synonym) و واژگان_هم‌نشین (collocations) نیز دارا است که در بسیاری از دیکشنری های دیگر وجود ندارد.

گفتنی است لیست سه هزار واژه آکسفورد، در جامع‌ترین کتاب واژگان زبان انگلیسی آورده شده است. البته این دو لیست در قالب دو جلد «پیشنیاز» شامل کلمات ساده و «مشتقات» شامل کلمات مشتقات کلمات اصلی کتاب «گلستان واژه‌های انگلیسی» ارائه شده‌اند.

سه کتاب یادگیری گرامر زبان انگلیسی در منزل

گرامر زبان انگلیسی چندان ساده نیست؛ با وجود کتاب های متنوع و متفاوت گرامر، انتخاب کتاب مناسب یادگیری گرامر زبان انگلیسی در منزل و به صورت خودخوان کمی پیچیده و گیج کننده شده است.

در ادامه، ۳ کتاب معرفی می کنیم که گرامر زبان انگلیسی را در بسیار ساده توضیح داده اند. یکی از وییگی خوب این کتاب ها این است که می توانید به یادگیری گرامر زبان انگلیسی در منزل بچردازید؛ و در سریعترین زمان ممکن قواعد زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

۱) کتاب گرامر English Grammar in Use انتشارات کمبریج

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

یک کتاب بسیار عالی برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی در منزل، کتاب تمرین English Grammar in Use مربوط به انتشارات کمبریج و تالیف ریموند مورفی (Raymond Murphy) است. این کتاب تمرین جلد پاسخنامه نیز دارد.

بدون شک بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی است. هر قاعده زبان انگلیسی کاملا ساده توضیح داده شده است، مثال های متعدد دارد و تمرین های کاربردی گرامر انگلیسی دارد.

درون کتاب، آزمون گرامر وجود دارد که با استفاده از برای شما مشخص می کند چه موضوعی از گرامر انگلیسی برای شما سخت است.

کتاب گرامر انگلیسی کمبریج -مانند سایر کتاب های این سری- دارای سه سطح مبتدی (Beginner)، متوسط (Intermediate) و پیشرفته (Advanced) است.

بهترین شیوه برای شروع یادگیری گرامر زبان انگلیسی، خواندن قواعدی است که برای شما پیچیده است. یا می توانید قواعدی که جذابیت و کاربرد بیشتری برای شما دارند را مطالعه کنید.

مشاهده و دانلود کتاب English Grammer in Use

۲) کتاب گرامر Practical English Usage انتشارات آکسفورد

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

یکی از معایب کتاب های گرامر در همه زبان ها، ارائه مطالب زیاد به زبان آموز است. درواقع اساتید زبان شناسی که علاقمند به تحقیق و بررسی زبان و ادبیات خستند، گرامر پر جزئیاتی بیان می کنند. بنابراین به مشکلات و نیاز اصلی زبان آموزان کمتر توجه می کنند.

اما درمقابل، کتابی با نام Practical English Usage برای زبان آموزان وجود دارد. نسخه اول این کتاب در سال ۱۹۸۰ میلادی چاپ و منتشر شد؛ و تاکنون بارها ویرایش و بازبینی شده است.

این کتاب برای افراد متوسط و قوی منبع مناسبی است. البته این کتاب، تمرین ندارد و فقط دارای توضیح و مثال قواعد انگلیسی است.

مشاهده و دانلود کتاب Practical English Usage

۳) کتاب گرامرEnglish Grammar: Understanding the Basics انتشارات کمبریج

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

اگر شما هم اصول پایه ای قواعد زبان انگلیسی را نمی دانید، و مثلا «افعال گذرا» و «افعال ناگذر» برای شما پیچیده و ترسناک هستند، می توانید با کتاب English Grammar: Understanding the Basics انتشارات کمبریج با اصول و قواعد زبان انگلیسی آشنا شوید.

برخلاف دو کتاب بالا، این کتاب به صورت گام به گام قواعد را توضیح می دهد. در کتاب های قبلی، شما کمی گرامر می دانید و با منطالعه آن ها اشتباهات گرامری خود را اصلاح می کنید و می توانید جملات طولانی بسازید؛ اما در این کتاب نسبت به زبان انگلیسی دید وسیع تری پیدا می کنید و از پایه شروع به یادگیری گرامر می کنید.

این کتاب، مخصوصا برای افرادی که قصد یادگیری نوشتن (writing) زبان انگلیسی دارند بسیار مفید است. البته کتاب قواعد انگلیسی کمبریج منبع خوبی برای ارتقای سریع سطح گرامر انگلیسی شما نیز است.

مشاهده و دانلود کتاب English Grammar: Understanding the Basics

دو کتاب برای تقویت و یادگیری مکالمه (speaking) زبان انگلیسی در منزل

بدون شک، بهترین راهکار برای تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی، صحبت و گفت و گوی انگلیسی با دوستان یا معلم زبان انگلیسی است. اما با استفاده از کتاب نیز می توانید به میزان خوبی مکالمه انگلیسی را تمرین کنید و یاد بگیرید.

۱) کتاب مکالمه English Conversation (Practice Makes Perfect) انتشارات مک‌گرو-هیل آمریکا

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

برای یک مکالمه خوب و راحت انگلیسی با دوستان و آشنایان خود در خارج از کشور، کتاب English Conversation (Practice Makes Perfect) یکی از بهترین کتاب ها در زمینه مکالمه انگلیسی است که توسط انتشارات معتبر مک‌گرو-هیل (McGraw-Hill) منتشر شده است.

این کتاب مکالمه انگلیسی، عبارات و اصطلاحات راج را با استفاده از نمونه مکالمه، بررسی جزئیات هر عبارت و تمرین‌های کاربردی به شما آموزش می دهد. کلمات و اصطلاحات رایج بر اساس کاربردشان در موقعیت های مختلف انتخاب شده اند:

  • معرفی خود و دیگران.
  • ابراز افکار و نظر خود، سلیقه و نحوه ابراز مخالفت
  • بیان خواست ها و نیازمندی ها
  • توضیح درمورد یک ماجرا و بازگویی یک مکالمه

علاوه بر موارد فوق، می توانید فایل صوتی مکالمات موجود در کتاب English Conversation را از طریق وبسایت آن‌ها (آزمایشگاه زبان مک‌گرو-هیل) بشنوید. یا اپلیکیشن های اندروید و آیفون آن را رایگان دانلود کنید.

کتاب مکالمات انگلیسی مک‌گرو-هیل برای زبان آموزان مبتدی و حتی متوسط کمی سخت است. اما برای زبان آموزان بالاتر از متوسط و پیشرفته کتاب مناسبی است.

مشاهده و دانلود کتاب English Conversation (Practice Makes Perfect)

۲) کتاب تلفظ مکالمه Ship or Sheep انتشارات کمبریج

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

یک کتاب بسیار خوب دیگر برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در منزل، کتاب Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course متعلق به انتشارات کمبریج است. این کتاب به شما یاد می دهد که چگونه کلمات و جملات انگلیسی را کاملا حرفه‌ای و طبیعی (native) تلفظ کنید.

این کتاب هم مانند کتاب‌های سری English Grammar in Use به‌گونه‌ای طبقه‌بندی شده است که نیاز نیست حتما از ابتدای کتاب شروع به یادگیری کنید. در هر قسمت فقط بر آموزش یک صدای خاص (۲۴ حروف صامت انگلیسی و ۱۹ حرف صدادار) تاکید دارد.

در این کتاب، مکالمات نمونه، تمرین‌های کاربردی و همچنین تمرین در قالب بازی با هم‌کلاسی، معلم یا دوستتان وجود دارد.

همراه با این کتاب، سی‌دی فایل‌های صوتی آن وجود دارد که برای تمرین و یادگیری موثرتر از فروشنده دریافت کنید.

مشاهده و دانلود کتاب Ship or Sheep

سه کتاب برای آمادگی آیلتس IELTS در منزل

آیلتس یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی است که افراد برای تحصیل یا اخذ ویزای کاری در یک کشور یا دانشگاه انگلیسی زبان به آن احتیاج دارند. سه کتاب زیر از انتشارات کمبریج منبع بسیاری مناسبی برای کسب نمره خوب در آیلتس است.

۱) کتاب آزمون آیلتس The Official Cambridge Guide to IELTS برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

کمبریج علاوه بر انتشار کتاب‌های خودخوان در زمینه زبان انگلیسی، یکی از هم‌بنیان‌گذاران آیلتس است. بنابراین طبیعی است که بهترین کتاب‌های را برای آزمون آیلتس منتشر کند.

کتاب راهنمای رسمی کمبریج برای آیلتس برای زبان‌آموزان سطح متوسط (B1) و بالاتر نوشته شده است. این کتاب راهنمایی مناسبی برای هر دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس است.

در کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS نکات کاربردی، توضیحات، تمرین و مثال‌های صوتی و بصری ارائه شده است. همچنین ۸ تمرین کامل تستی نیز در این کتاب آورده شده است.

این کتاب بر روی مهارت‌آموزی تاکید دارد. یعنی به‌جای اینکه به شما به‌طور مستقیم گرامر و واژگان زبان انگلیسی یاد بدهد، بر روی مهارت‌های شنیداری (listening)، خواندن (reading)، صحبت کردن (speaking)، و نوشتاری (speaking) تاکید دارد؛ همان مهارت‌هایی که در آیلتس به آن احتیاج دارید.

مشاهده و دانلود کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS – پی‌دی‌اف همراه با محتوای سی‌دی – ۳۴۳ مگابایت

مشاهده و دانلود کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS – فقط پی‌دی‌اف کتاب – ۶۳ مگابایت

۲) کتاب واژگان آیلتس Vocabulary for IELTS Advanced انتشارات دانشگاه کمبریج

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

این کتاب اختصاصی برای آزمون آیلتس است؛ و برای زبان‌آموزانی کاربرد دارد که خواهان نمره ۷، ۸ یا ۹ در آزمون آکادمیک آیلتس (IELTS Academic) هستند. برای آزمون جنرال آیلتس (IELTS General Training)، کتاب English Collocations in Use که در همین مطلب بالاتر معرفی شد مناسب‌تر است.

مشاهده و دانلود کتاب Vocabulary for IELTS Advanced

۳) کتاب گرامر آیلتس Grammar for IELTS انتشارات دانشگاه کمبریج

یادگیری زبان انگلیسی در منزل

اگر قسمت نوشتاری آیلتس برای شما دشوار است؛ یا مهم است که در قسمت نوشتاری آیلتس نمره بالایی کسب کنید، کتاب Grammar for IELTS از انتشارات دانشگاه کمبریج مناسب است.

در این کتاب بر روی ساختاری گرامری رسمی و گرامر آکادمیک تمرکز دارد که برای کسب نمره بالای آیلتس و درنتیجه موفقیت در دانشگاه‌های زبان انگلیسی بسیار مهم است.

مشاهده و دانلود کتاب Grammar for IELTS Advanced

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *